7 tips om jouw website snelheid te optimaliseren (2/2)
De snelheid van je website is van invloed op je gebruikers, conversie én Google! De laadtijd is cruciaal. Wij geven je 7 manieren om deze te optimaliseren en conversie te verhogen. In onze vorige blogpost hebben jullie kunnen lezen waarom en hoe jouw website snelheid effect heeft op conversie, SEO en gebruikerservaring. Het is nu een van…
De snelheid van je website is van invloed op je gebruikers, conversie én Google! De laadtijd is cruciaal. Wij geven je 7 manieren om deze te optimaliseren en conversie te verhogen.
In onze vorige blogpost hebben jullie kunnen lezen waarom en hoe jouw website snelheid effect heeft op conversie, SEO en gebruikerservaring. Het is nu een van de belangrijkste rank factoren en een cruciale factor in termen van bruikbaarheid.
Snellere laadtijd
Men verwacht een steeds snellere laadtijd en door ‘mobile first’ lijkt het alleen nog maar erger te worden. In deze blogpost lees jij 7 tips over hoe je de laadtijd van een trage webshop kunt optimaliseren en het maximale resultaat uit jouw website kunt halen! Nogmaals, je website snelheid is cruciaal: het leidt tot een stijgende user-engagement, een betere ranking in Google én een stijging in conversie.
De vorige post nog niet gelezen? Dan raad ik je aan hier eens een kijkje naar te nemen en meer te weten te komen over de invloed van snelheid op jouw conversie. Maar voor dat we gaan kijken hoe we de snelheid van jouw website kunnen optimaliseren, wil ik je laten zien hoe je jouw huidige snelheid kunt meten!
Hoe analyseer ik mijn snelheid?
Er zijn inmiddels vele hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden om de snelheid van je website te controleren. Alhoewel deze vaak geen 100% betrouwbaarheid leveren, geeft het toch een goed beeld van een eerste analyse en jouw performance.
De Chrome-ontwikkelaarstool
Deze tool is voor iedereen toegankelijk. Netwerkanalyse via de Chrome-ontwikkelaarstool maakt het eenvoudig om ‘de sg-tijd naar de eerste byte (TTFB) te meten’. Met andere woorden, dit is de waarde die de tijd (snelheid) aangeeft waarin de browser de eerste gegevens van de server kon ontvangen. Daarbij moet gezegd worden dat het slechts een reading is en het wordt altijd aangeraden aandacht te besteden aan de totale laadtijd van een website. Maar TTFB is een eerste aanwijzing voor de analyse van jouw web performance/website snelheid.
Je doet dit door met de rechtermuisknop te klikken op de pagina en vervolgens op ‘Inspecteren’ te klikken. Dit opent je Chrome-ontwikkelaarstool. Wanneer je in de weergave op ‘Network’ klikt, zie je alle geladen bestanden (zie hier een mooi voorbeeld van Shopware).
Vervolgens zie je een kopje genaamd ‘Waterfall’, wanneer je hier met je muis overheen beweegt zal je een gedetailleerdere analyse van de laadsnelheid zien. Hierin vind je onder meer de TTFB-waarde. In dit geval is een lage waarde goed. Zou de waarde stijgen tot ongeveer 1 seconde of langer, dan zou je jezelf zorgen moeten gaan maken.
Andere alternatieven zouden zijn: Google Pagespeed Insights of Pingdom. Beide werken ongeveer hetzelfde als de Chrome-ontwikkelaarstool. Vaak wordt aangeraden het met meerdere tools eens te testen. Nadat je een geschikte analyse hebt uitgevoerd en een overzicht hebt over jouw performance, kun je beginnen met optimaliseren.
Backend instellingen met snellere laadtijden
Ten eerste een aantal back-end instellingen waar je sowieso aan zou moeten voldoen. De volgende punten zijn relevant voor iedere webshop, maar met name Shopware webshops profiteren hier van:
- Gebruik altijd de nieuwste versie van de software.
- Gebruik minder categorieën en meer filters voor productvermeldingen.
- Verhoog de doorlooptijd van de http cache.
- Comprimeer CSS- en JS-bestanden
- Activeer cronjobs in de basisinstellingen voor zoeken, SEO, topverkopers en verwijzingsmarketing.
1. Kies een geschikte webhostingspartij
Ten eerste is het kiezen van een juiste webhosting van grootse invloed op de snelheid van een website. De tijd van het versturen van je website informatie tussen je browser en server, noemen we reactietijd. Hoe sneller de webserver, des te lager de reactietijd. Heeft een website veel server kracht nodig, dan kan dit jouw website beïnvloeden en dus traag zijn met laden.
Het is daarom belangrijk te letten bij het kiezen van een webhostingspartij op de snelheid én de locatie van de servers. Staan de servers wel op een plek waar ik de meeste bezoekers verwacht?
Load Balancing
Wat voor grotere websites belangrijk kan zijn is load balancing. Dit houdt in dat het vermogen van de servers hoger worden naarmate er meer mensen de website bezoeken. Dit zorgt voor een snelle laadtijd, zelfs wanneer er vele mensen jouw website bezoeken.
Ten slotte moet er gekeken worden of de servers goed presenteren met het door jouw gekozen CMS.
Comprimeer afbeeldingen
Vaak zijn de bestandsformaten van afbeeldingen op een website veel groter dan nodig. Ook dit heeft effect op de laadtijd van je website. Verklein daar de afbeeldingen waar nodig is. Bestandsformaten die je het best kunt gebruiken zijn .jpg of .png voor afbeeldingen met transparantie. Er bestaan twee vormen van comprimeren: mét en zonder kwaliteitsverlies. Wat jij wilt is natuurlijk verkleinen zonder kwaliteitsverlies. Hiervoor zijn vele online tools die je hierbij helpen.
Hetzelfde geldt voor video’s. Helaas is video vaak ook een reden die voor vertraging zorgt binnen jouw website snelheid. Een oplossing hiervoor is om je video’s te embedden. Upload ze in YouTube of Vimeo en embed ze in jouw website.
De oplossing voor Shopware webshops: TinyPNG-plug-in
TinyPNG is een tool die PNG en JPEG-bestanden comprimeert, waarbij de bestandsgrootte in dit proces met maximaal 70% verlaagd wordt. Enkele voordelen van de TinyPNG-plug-in zijn:
- Aanzienlijk snellere laadtijden dankzij compressie van afbeeldingen.
- Eenvoudige installatie door de API-sleutel op te slaan.
- Definitie van een startpunt is mogelijk.
- Daaropvolgende compressie van reeds gebruikte afbeeldingen is mogelijk.
3. Maak gebruik van browser caching
Browser caching zorgt er in feite voor dat een website sneller kan worden geladen. Het is een opslagplaats in het servergeheugen waar veelgebruikte data wordt opgeslagen. Zo hoeft een bezoeker niet te wachten wanneer deze terugkeert op jouw website. Een deel van de website staat namelijk nog opgeslagen en hoeft in feite niet opnieuw geladen te worden. Het resultaat: een snellere website.
4. Gebruik een Content Delivery Network (CDN)
Een CDN zorgt ervoor dat wanneer een bezoeker jouw website bezoekt, de content van deze website via het dichtstbijzijnde datacenter wordt opgehaald. Hoe korter de afstand van de server tot de computer, hoe sneller de laadtijd. Het is voornamelijk interessant voor websites met een internationale doelgroep. Dit zorgt ervoor dat het altijd met een goede snelheid geladen wordt.
Daarnaast biedt het vele voordelen, bijvoorbeeld:
- Het is zachtaardig met veel foto’s.
- Snellere laadtijden voor klanten via lokale servers.
- Laag aantal verzoeken per pagina oproep.
5. Verminder de grootte van cookies
Cookies worden gebruikt om gegevens op te slaan die bewaard moeten blijven voor nieuwe/herhaalde aanvragen. Deze gegevens worden vervolgens bij iedere aanvraag verzonden en kan daarom ook veel invloed hebben op de laadtijd van je website.
6. Comprimeer/optimaliseer code
Ook code kan zeker van invloed zijn op de laadtijd van jouw website. Het is wellicht iets technischer, maar dat maakt het niet minder de moeite waard. Denk hierbij aan het verwijderen van commentaarregels, onnodige spaties, witregels en tabs uit de code. Hierdoor wordt je bestand kleiner en zal het dus sneller laden. Het resultaat in termen van website snelheid zal te merken zijn.
7. Shopware Profiler
Shopware biedt een handige tool genaamd ‘Shopware Profiler’. Met het gebruik van de Shopware Profiler kan je precies uitlezen hoeveel seconden het duurt voor een bepaalde pagina geladen is. Met deze informatie kan je de laadtijd van jouw website aanzienlijk verbeteren. Deze tool gaat zelfs tot de milliseconden van ieder event.