5 Tips voor webshopeigenaren
Bekijk hier 5 tips om jouw consumenten als webshopeigenaar te voorzien van vertrouwen! Volgens de Consumentenbond heeft de stijgende cybercriminaliteit ervoor gezorgd dat consumenten zich steeds vaker afvragen of websites wel veilig zijn. Consumenten maken zich zorgen over de authenticiteit van producten, of de betalingstransacties wel veilig verlopen en of persoonsgegevens wel worden gewaarborgd. Dit…
Bekijk hier 5 tips om jouw consumenten als webshopeigenaar te voorzien van vertrouwen!
Volgens de Consumentenbond heeft de stijgende cybercriminaliteit ervoor gezorgd dat consumenten zich steeds vaker afvragen of websites wel veilig zijn. Consumenten maken zich zorgen over de authenticiteit van producten, of de betalingstransacties wel veilig verlopen en of persoonsgegevens wel worden gewaarborgd. Dit wantrouwen heeft ook effect op hoe consumenten jouw webshop zien en of ze jouw webshop betrouwbaar vinden. Wij hebben daarom een aantal tips opgesteld hoe je als webshopeigenaar consumenten weer vertrouwen geeft.
1. Webshop review
Zorg ervoor dat je webshop aangesloten is aan een reviewsysteem voor klanten. Hierdoor kunnen consumenten direct ervaringen van je klanten lezen en daardoor zien dat je webshop authentiek is. Daarnaast kan dit ook nog eens heel bevorderend werken als je webshop veel goede reviews ontvangt. Een veel gebruikt reviewsysteem is Feedback Company. Met Feedback Company kunnen klanten gemakkelijk een review achterlaten en het is gemakkelijk te koppelen aan een Magento of Shopware webshop.
2. Keurmerk
Heeft je webshop een keurmerk? Laat dit zien! Aan de hand van je keurmerken kun je aantonen dat je webshop geverifieerd is door een instantie en voldoet aan bepaalde criteria. Dit wekt vertrouwen bij klanten. De Consumentenbond is een autoriteit op het gebied van keurmerken. De keurmerken Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk voldoen aan de webwinkelrichtlijnen van de Consumentenbond. De keurmerken van de bond zijn daardoor voor webshops erg belangrijk.
3. Betaalmethoden
Het afrekenproces is voor klanten erg belangrijk. Het stelt klanten gerust als zij kunnen afrekenen via veilige betaalmethoden. Een van de veiligste betaalmethodes is iDeal. Via iDeal worden betaalprocessen uitgevoerd in de omgeving van de eigen bank van de consument. Achteraf betalen wordt door de consument ook gezien als veilig omdat zij eerst het product in huis hebben voordat zij dit hoeven af te rekenen. Het feit dat men achteraf pas hoeft te betalen wekt vertrouwen op. Andere betaalmethoden zoals PayPal en creditcard kunnen voor klanten als vangnet werken als de bovenstaande methoden niet de voorkeur genieten. Houd hier als webshopeigenaar rekening mee.
Veiligheidscertificaat
Beveilig je webshop met een SSL-certificaat. Hierdoor is je webshop beter beschermd als consumenten bijvoorbeeld via een onbeveiligde internetverbinding (gratis Wifi-netwerken) je website bezoeken. Door een SSL-certificaat begint het webadres van je weshop met ‘https://’. Er zijn twee type SSL-certificaten. Het basistype zorgt voor de letters ‘https’ en een slotje in de adresbalk van je website. Het basistype biedt basisbescherming. Het uitgebreide certificaat biedt een compleet beveiligde omgeving. De adresbalk kleurt bij een uitgebreide beveilig compleet groen, inclusief een groen slotje en ‘https’. Consumenten kunnen daardoor een beveiligde internetsite- of pagina herkennen.
5. Duidelijke klantenservice
Voor consumenten is het van belang dat zij weten waar ze terecht kunnen met hun vragen of klachten. Als op je website geen of weinig informatie wordt weergegeven over de klantenservice en hoe men daarmee contact kan opnemen, roept dat wantrouwen op. Het is immers vreemd als er geen telefoonnummer of e-mailadres gevonden kan worden waarmee consumenten contact kunnen opnemen. Vermeld daarom altijd duidelijk waar consumenten naar toe kunnen en maak bijvoorbeeld een klantenservicepagina aan. Verwijs consumenten naar deze pagina zodat zij weten hoe zij contact met je kunnen opnemen.