Welke invloed heeft snelheid op jouw conversie? [1/2]
De snelheid van je webshop is cruciaal om meerdere redenen. Het is van groot belang voor je conversie en voor je vindbaarheid op Google! Bij trage webshops haken mensen af. Wat besteden we online? Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, hét onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, blijkt dat er 11% meer besteed werd…
De snelheid van je webshop is cruciaal om meerdere redenen. Het is van groot belang voor je conversie en voor je vindbaarheid op Google! Bij trage webshops haken mensen af.
Wat besteden we online?
Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, hét onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, blijkt dat er 11% meer besteed werd in het eerste half jaar van 2018 dan in de eerste helft van 2017. Dit resulteert in €11,83 miljard aan online bestedingen, verdeeld over 105,60 miljoen online aankopen. En dat is nog maar het eerste half jaar.
Dat online aankopen steeds maar blijven groeien is niets nieuws. Een trend die e-commerce experts al jaren voorspellen is mobile first. Het wordt vaak gezegd, maar het is wel degelijk. Het aantal smartphoneshoppers groeit snel. Het hebben van een mobielvriendelijke webshop is cruciaal. Volgens experts wordt het smartphone gebruik van de Nederlandse shoppers volop gebruikt voor de oriëntatie, aldus rondkijken. Maar wat jij wilt, is conversie. Hierin speelt snelheid een belangrijke rol.
Waarom moeten onze marketeers focussen op snelheid?
De snelheid van je webshop is cruciaal om twee redenen. Bij trage webshops haken mensen af. Snelle websites zorgen ervoor dat bezoekers op je website blijven. Dat geldt zeker voor mobiele gebruikers: iedere seconde telt. Je kent het zelf wel; je klikt op een link maar de webpagina laadt niet meteen. Wat doe je? Je klikt de website weg en gaat opzoek naar iets anders. Snelheid is belangrijk. Het is namelijk van invloed op je conversie!
De impact van snelheid op je website
Men is geregeld ongeduldig, met name online. Dit lijkt vaak bij smartphonegebruikers nog hoger te liggen. Wat blijkt uit onderzoek is namelijk dat 64% van smartphonegebruikers verwachten een pagina in minder dan 4 seconden te laden. Sterker nog, 47% van alle consumenten verwachten een webpagina in 2 of minder seconden te laden! Kortom, de laadtijd van websites krijgen ook steeds hogere verwachtingen.
Om aan te tonen dat snelheid direct invloed heeft op conversie geeft 79% van de consumenten aan waarschijnlijk niet meer bij dezelfde website te kopen bij ontevredenheid over de prestatie van een website/-shop en geeft 40% aan een website te verlaten bij een laadtijd van meer dan 3 seconden. 73% Benoemd een websites te zijn tegengekomen die gewoonweg té traag was om te laden.
Je kunt er dus wel vanuit gaan dat snelheid belangrijk is: een trage website betekent minder conversie. Eén seconde vertraging in pagina reactie kan resulteren in een 7% vermindering in conversie.
“Als een e-commerce website 100.000 euro per dag maakt, kan één seconde vertraging jou potentieel 2.5 miljoen euro per jaar aan verloren verkopen leiden.”
Snelheid, Google en rankings
De tweede reden waarom snelheid cruciaal is, is Google. Google wordt strenger en kiest keihard de kant van de gebruiker. Eerder werd al aangekondigd dat snelheid als onderdeel ging uitmaken van het algoritme voor de rankingfactor. Het is van belang dat de websites die getoond worden gebruikersvriendelijk zijn, aldus Google, en snelheid is hierin een zeer belangrijk factor voor de bezoeker.
Door snelheid mee te nemen in het algoritme lift het mee op Google’s belangrijkste overweging: de tevredenheid van de bezoeker ten opzichte van de zoekresultaten. Eén Seconde vertraging in laadtijd kan leiden tot 11% verlies in pagina views ten opzichte van je SEO.
Snelle website = Tevreden bezoeker
Tevreden bezoeker = hogere ranking in de zoekresultaten
Wat is bouncepercentage?
Een andere term in Google Analytics is ‘bouncepercentage’. Het bouncepercentage geeft het percentage aan van bezoekers die op je website niet meer dan één pagina hebben bekeken. De term wordt ook wel het weigeringspercentage genoemd. Ook dit kan in rekening gehouden worden wat betreft je ranking.
Wanneer 53% aangeeft een website te verlaten wanneer deze meer dan 3 seconden kost om te laden, is dit slecht voor het bouncepercentage. De bezoeker verlaat direct je pagina (bezoekt dus niet meer dan één pagina), wat resulteert in een nieuwe zoekopdracht en een bezoek aan een andere website.
Een hoog of laag bouncepercentage is niet per definitie goed of slecht. Een bezoeker kan ook zoeken naar een telefoonnummer en op de contactpagina terecht komen, dan vindt de bezoeker direct waar die voor kwam en bezoekt diegene niet meer dan één pagina.
Het beïnvloedt ook je SEA
De snelheid van je website of webshop heeft dus groots effect voor je organische rankings. Maar ook het betaald zoekverkeer wordt hier door beïnvloed. De laadsnelheid van een landingspagina waar de advertentie naar verwijst beïnvloed de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie.
Nogmaals op een rijtje
Nu we weten wat voor invloed snelheid heeft op je website, vertellen we je in deel 2 hoe we de laadtijd van jouw webshop kunnen optimaliseren!